Pers beelden Kommil Foo
Breken is een nieuwe mijlpaal in de carrière van de broers Walschaerts. Raf en Michnamen theaterbeest Ineke Nijssen onder de arm voor de regie en dit resulteerde in een droefkomische voorstelling pur sang. Uitgangspunt is het onvermogen van de man. Resultaat is een haast perfecte voorstelling waarin Vlaamse blues en absurde sketches elkaar afwisselen.
Kommil Foo blijft maar groeien. Het is onwaarschijnlijk hoe dicht dit broederpaar ook op de planken naar elkaar is toegegroeid. Met hun stoere theaterkoppen wisselen gevechten tegen reuzeventilatoren af met gevoelige liedjes. En Raf geeft zelf iets heel intiem toe. Hij is vreemd gegaan met Charlot. En wil dit absoluut aan zijn vrouw bekennen… Maar na veel overpeinzingen en avonturen op het podium, weet hij: “Wie ben ik dat ik het recht heb om mijn vrouw ongelukkig te maken?”
De recensies over deze voorstelling klinken alweer razend enthousiast. Alle Nederlandse en Vlaamse dag- en weekbladen gaan uit hun dak. De inhoudelijke, vormelijke en muzikale perfectie ligt voor het grijpen. Onwaarschijnlijk sterk cabaret in zijn puurste vorm.
De Standaard (Karel Michiels) ****
“Kommil Foo evenaart de perfectie.”
De Morgen (Liv Laveyne) ****
”Breken: een Kommil Foo die direct naar het hart gaat.”
NRC Handelsblad (Henk van Gelder) ****
“Kommil Foo beheerst timing tot in de perfectie”
Het Parool 17-12-2012 (Mike Peek) ****
“Raf en Mich kennen hun gelijke niet in de Benelux.” “Breken is zwarte romantiek van het hoogste kaliber.”
Trouw 18-12-2012 (Rinske Wels) ****
“‘Breken’ knaagt aan je gemoed, het is moeilijk onberoerd de zaal te verlaten.”
Volkskrant 18-12-2012 (Joris Henquet) ****
“Korzelige samenspraakjes, absurdistische scènes en poëtische liedjes: Kommil Foo beheerst ze tot in de finesses.”
Theaterkrant 18-12-2012 (Joukje Akveld) ****
“Dat is waarin deze intieme voorstelling uitblinkt: in schuren waar het pijn doet en in krachtige beelden die zich vastzetten in je hoofd.”
De Telegraaf 21-12-2012 (Marco Weijers) ****
“In Breken toont Kommil Foo zich ongebroken. Gaaf dus.”